Corona persconferentie In de corona-persconferentie op vrijdagavond 28 mei is meedegedeedl dat het kabinet heeft besloten dat de coronaversoepelingen stap 3 van het stappenplan doorgaan per 5 juni. Dit betekent dat de geplande voorjaarscontactdag in Arnhem zal dorgaan.
Extra regels bij bezoek contactdag Er gelden nog wel de bijbehorende corona-regels voor de contactdag: – aanmelden vooraf : verplichting aan eenieder om indien je wilt komen je voor zaterdag aan te melden. Dit kan bij Nico van der Plas, mailadres: nico.van.der.plas@ziggo.nl (aanmelden bij voorkeur per email) – niet komen als je de 5 dagen vooraf corona-klachten hebt gehad – in de zaal: – 1,5 meter afstand en handen wassen – mondkapje op als je loopt, bij zitten mag deze af – maximaal 50 personen (exclusief personeel) Verder zullen wij als bestuur (moeten) zorgen voor de registratie van de aanwezigen op een lijst die we dan minimaal 2 weken dienen te bewaren
Alle overige informatie over de contactdag, ALV en veiling vinden de leden in de vorige Schaakkoerier. En bekijk voor de laatst info ook steeds informatie op deze website
Aanvulling 3 juni 2021
Bar Ook de bar is op 5 juni geopend Koffie / thee maar ook de (fris)drank zijn voor de deelnemers van de contactdag beschikbaar.
Lunch Tijdens de lunch zijn er bovendien broodjes beschikbaar.
De coronaregels betekenen dat mensen niet aan de bar mogen blijven zitten. Verder is het verzoek geen consumpties en broodjes voor andere deelnemers van de bar mee te nemen; de coronaregels vragen dat mensen zoveel mogelijk zelf hun consumpties ophalen.
Door de Corona virus heeft onze Duitse zustervereniging de GSM (Gemeinschaft der Schachmotivsammler) moeten besluiten haar Sammlertreffen (contactdag) rond Hemelvaartsdag 13 mei in Bad Salzuflen ook dit jaar te moeten afgelasten.
De GSM organiseert ook dit jaar – net als in 2020 – een ‘Sammlertreffen im Internet’ en alle leden van de Motiefgroep Schaken (naast ook alle leden van de CHLS (KWA), CCI en uiteraard van de GSM zelf) zijn uitdrukkelijk uitgenodigd om hieraan deel te nemen.
Het programma bevat in ieder geval de volgende onderdelen:
De nodige zaken zijn op het moment van schrijven nog (geheel of gedeeltelijk) in ontwikkeling. Daarom: raadpleeg voor de meest actuele informatie over het GSM Sammlertreffen 2021 im Internet steeds de site van de GSM onder http://www.gsm-schach.eu/Home of kijk op deze pagina van de site van de Motiefgroep Schaken
Elk lid kan, net als op de gewone contactdag een ‘virtuele tafel’ krijgen om zijn of haar spullen op uit te stallen. Wel is die tafel een beetje kleiner dan de tafels die we op een gewone contactdag hebben, want op elke tafel kunnen maximaal 20 items / foto’s (elk maximaal 100 kByte groot) uitgesteld worden. Daarnaast kun je bij elk van de 20 items een korte beschrijving toevoegen. Verzoek (spelregel) is om deze beschrijvingen zonder prijsvermelding te doen.
Leden die een tafeltje willen hebben kunnen dit verzoek aan Wolfgang Pähtz, organisator en tevens voorzitter van de GSM sturen. Elk lid kan maximaal 1 tafeltje krijgen.
Proces is dat mensen die geïnteresseerd zijn in iets wat zij op een tafeltje ‘zien liggen’, dit bij Wolfgang Pähtz kunnen melden. Wolfgang zal die interesse doorsturen naar de aanbieder en de verdere transactie is aan de (potentiële) koper en verkoper. Deze procedure lijkt misschien wat omslachtig, maar we willen het geheel wel veilig houden. En we willen natuurlijk niet dat mailadressen van leden / deelnemers nodeloos op internet bekend gaan worden. Uiteraard is het gehele proces voor alle leden gratis.
Of vraag de link eventueel bij één van de bestuursleden van de Motiefgroep Schaken
Het snelschaaktoernooi
Het snelschaaktoernooi (Blitzturnier) wordt gehouden op vrijdag 14 mei om 20.00 Het speeltempo is 5 Minuten + 2 Sekunden per zet
Het snelschaaktoewrnooi wordt gespeeld als een los toernooi op lichess.org Los toernooi betekent dat het toernooi geen invloed zal hebben op een eventuele rating die u al op lichess heeft opgebouwd. Daarnaast zal het een ‘normaal’ toernooi zijn; de berserk-modus (voor de kenners) zal dus niet worden aangezet.
Het is wel noodzakelijk om vooraf een (gratis) account op lichess.org aan te maken. Daarnaast is het nodig om vooraf (tijdig, liefst uiterlijk twee dagen vooraf) de link voor het toernooi middels een mailtje bij Wolfgang Pähtz aan te vragen. De link is ook te krijgen voor mensen die slechts als toeschouwer bij het toernooi willen komen kijken.
De nodige zaken zijn op het moment van schrijven dus nog in ontwikkeling. Daarom: raadpleeg voor de meest actuele informatie over het GSM Sammlertreffen 2021 im Internet steeds de site van de GSM onder http://www.gsm-schach.eu/Home
of kijk op deze pagina van de site van de Motiefgroep Schaken
Zie voor informatie over dit evenement in 2020 de foto-pagina GSM Sammlertreffen im Internet 2020 of op deze pagina van de site van de Motiefgroep Schaken
Disclaimer: Om privacy redenen zullen de gebruikte mailadressen na afloop van het evenement door de GSM weggegooid worden.
Een contactdag in juni (waarvoor ik circa 7 weken terug nog de hoop uitsprak) kunnen we inmiddels wel vergeten. En ook een contactdag in juli en / of augustus zal het waarschijnlijk niet worden. Immers: 1. Het moet eerst weer na een besluit van de regering toegestaan zijn. 2. We moeten het als bestuur en vereniging daarna ook zelf weer willen (en bedenk we hebben een redelijk aantal leden in de risico leeftijden). 3. En daarna hebben we – hoewel veel al klaar ligt – dan nog de nodige tijd nodig om die contactdag te organiseren. Dit dan vooral qua zaal en qua communicatie naar de leden.
Vooralsnog hebben we als bestuur nog steeds als voornemen om de komende contactdag in Boskoop te houden. Maar dan wel pas op het moment dat dat volgens de regering en RIVM veilig en verantwoord is. Dienovereen-komstig hebben we ook afspraken gemaakt met de beheerder van de zaal in Boskoop. Daarbij geldt wel dat een contactdag in Boskoop maximaal tot 11 oktober mogelijk zal zijn, want daarna zal het Zalencentrum de Loods in Boskoop ophouden te bestaan.
Naast bovenstaande valt nog op te merken dat de kans op het houden van 2 contactdagen dit jaar (nog) niet onmogelijk is, maar de kans daarop wordt stukje bij beetje ook steeds kleiner. Jammer, maar er zijn ergere dingen in het leven (zo sprak de Franse Minister van Sport reeds over de Tour de France van 2020.)
Ook in de ons omringende landen hebben onze zusterverenigingen hun contactdagen moeten uitstellen of annuleren. Hieronder ook onze Duitse zustervereniging de GSM (Gemeinschaft der Schachmotivsammler), welke haar Sammlertreffen (contactdag) in Bad Salzuflen (gepland rond Hemelvaartsdag 21 mei) moest afgelasten.
De GSM organiseert nu een ‘GSM Sammlertreffen 2020 im Internet.’ Daarvoor zijn ook de leden van de Motiefgroep Schaken uitdrukkelijk uitgenodigd. U leest er meer over op de beide volgende pagina’s.
Tenslotte: Ik wens iedereen namens het bestuur vooral een goede gezondheid toe, zowel voor jezelf als voor al je naasten.
Begin februari bezocht ik twee keer de tentoonstelling “Middeleeuws Vernuft” in Museum Het Valkhof in Nijmegen. Deze familietentoonstelling zou er nog staan (van 14-10-2019)tot 3 mei maar was vanaf half maart gesloten vanwege Corona. De tentoonstelling wordt helaas niet verlengd. Er zitten veel doe-opdrachten voor kinderen en volwassen in de tentoonstelling die heel leerzaam zijn.
Game pieces in tentoonstelling rechts mogelijk schaakstuk (Joris Leijten)Memory wand in Museum Bonn (internet)
Middeleeuws schaakstuk?
Bijvoorbeeld van een grote wand met 24 kleine vitrines (8x 3 zie foto)die maar aan één zijde zichtbaar zijn, is een groot memoryspel gemaakt, waarbij met het drukken op lampjes de voorwerpen kunnen worden opgelicht. De bezoeker wordt gevraagd de 12 paren te zoeken van een middeleeuws voorwerp en een hedendaags evenbeeld. Eenmaal de juiste combi gevonden, blijven er twee lampjes branden. Bijvoorbeeld een olielamp en een moderne lamp; een schaats van bot en een moderne klapschaats. In één van de vitrines staat een klein ‘Gamestuk’ en een witte speelschijf met de vraag om daar een modern bordspel bij te zoeken. Op het tekstbordje noemen deze voorwerpen expliciet “gamestukken” van bijvoorbeeld een Schaakspel/en damspel of een ander bordspel uit de 12e eeuw“. De conservatoren zijn er niet uit wat voor speelstuk het is. Ik heb er een foto van gemaakt en die heb ik gestuurd (zie hierboven, door het glas heen met vaag licht je kon de andere zijde van het schaakstuk niet zien) naar Henk Alberts en Rob Spaans. Zij vonden het een schaakstuk. Bij een lezing over deze tentoonstelling werd gemeld dat de tentoonstelling een samenwerking betrof van 3 musea: Museon in Den Haag, Museum het Valkhof in Nijmegen en het LVR-Landesmuseum in Bonn (Duitsland).
Eerder had de tentoonstelling onder de naam “Ridders en kastelen” al gestaan in het Museon (tot 2-9-2018) en in Bonn (“Ritter en Burger“ 27-9-2018 – 25-8-2019) mij is niet duidelijk of het “schaakstuk” daar ook stond. De tentoonstelling had daar steeds namelijk een iets andere vormgeving. Later zal de tentoonstelling in ieder geval nog in het Landesmuseum Mainz (“Ritter, Bauer, edeldame” vanaf 5 juni – 18 april 2021)te zien zijn en mogelijk in een andere museum om de tentoonstellings-kosten te drukken.
Het LVR Landesmuseum in Bonn heeft voor de tentoonstelling veel bruiklenen uitgeleend. Vanwege de lange tijd dat de bruiklenen reizen zijn niet hun topstukken uitgekozen. Dit mogelijke schaakstuk behoord niet tot hun topstuk. Schriftelijk heb ik het Museum het Valkhof meer informatie over deze bruiklenen gevraagd. Ze stuurde mij de collectienummers (E 112/68 und E 1968/119 ) met (vage) foto van bovenaanzicht van het gamestuk (zie foto vorige pagina) In de omschrijving staat te locatie waar het voorwerp is gevonden “Schloss Broich”. Op de foto zijn duidelijk twee extra knopjes aan bovenop het stuk te zien (deze zijn vanaf het glas voorzijde in de tentoonstelling niet waar te nemen). Vermeld staat dat het Stuk zowel 4 cm diameter als 4 cm hoogte is. Ik heb een poging gedaan om ook van het LVR Landesmuseum in Bonn meer informatie te krijgen over het “Gamestuk”. Hierop heb ik nog geen reactie mogen ontvangen. Henk Alberts heeft intussen informatie achterhaald over gevonden locatie Kasteel Broich. Het is een kasteel in het stadsdeel Broich van de Duitse stad Mülheim aan de Ruhr. Het is een heel oud nog bestaand kasteel, dat voor publiek geopend is, waar in de middeleeuwen zeker geschaakt en bordspelletjes gespeeld zouden kunnen zijn. Mogelijk betekend “1968” in de bruikleengegevens dat het stuk toen is opgegraven of gevonden is, en toen in de collectie van het LVR Landesmuseum in Bonn is opgenomen.
Ik dacht dat de twee knopjes de oren van een schaakspaard zouden zijn. Maar volgens Henk Alberts, Rob Spaans en Leo Hovestad Is het een loper van een zg. Nishapur schaakspel mogelijk verwijzend naar de slagtanden van een strijdolifant.
Volgens conclusie is het zeker is dat het ‘Gamestuk’ een schaakstuk is. Ik ben overtuigd dat het een abstract schaakloper. Het stuk kan niet in museumlijst van schaakspelen worden opgenomen omdat het niet permanent tentoongesteld staat. Ook niet in het LVR Landesmuseum in Bonn. Dank aan Henk Alberts en Rob Spaans voor meedenken en Odette van Straaten van Museum het Valkhof voor haar informatie.
Het succes van de dubbeltentoonstelling Erwin Olaf is voor het Gemeentemuseum en Fotomuseum Den Haag aanleiding om in beide musea de tentoonstelling te verlengen tot en met zondag 16 juni.
Erwin Olaf is trots op het grote succes Ik heb dit vooraf niet zien aankomen. Je hoopt natuurlijk wel dat mensen enthousiast reageren wanneer je al die veertig jaar werk bij elkaar toont en de mensen uitnodigt om in jouw wereld te stappen. Het voelt voor mij ook kwetsbaar. Dat mensen laten blijken dat ze geraakt zijn door mijn werk ontroert me enorm.
Op dinsdagmiddag 16 april werd de 200.000ste bezoeker van de dubbeltentoonstelling Erwin Olaf feestelijk ontvangen in het Gemeentemuseum. De 200.000ste bezoeker werd door Erwin Olaf zelf gefeliciteerd. Ook ontving ze van hem een exemplaar van zijn boek ‘Erwin Olaf – I Am’ dat hij ter plekke voor haar signeerde.
Sara Rothé
En als u de tentoonstelling toch bezoekt, kijk dan als geïnteresseerd schaakreiziger in het Gemeentemuseum ook eens naar het poppenhuis uit circa 1745 van Sara Rothé:
Als vervolg op de film Alice in Wonderland uit 2010 brengt Disney er nu in 2016 film ‘Alice Through The Looking Glass’ uit. In een nieuw spectaculair avontuur met de onvergetelijke personages uit de geliefde verhalen van Lewis Carroll, keert Alice terug naar de sprookjesachtige wereld van Underland. Het verhaal: Alice Kingsleigh heeft de afgelopen drie jaar in de voetsporen van haar vader zeilend op volle zee doorgebracht. Na haar terugkeer in Londen ontmoet ze opnieuw de blauwe rups Absolem die haar verteld dat de Mad Hatter, achtervolgd door gebeurtenissen uit het verleden die hij weigert te onthullen, in grote moeilijkheden is. Alice vindt een magische spiegel en keert terug naar de onzinnige rijk van Onderland om de Mad Hatter te gaan redden.
Om een vreselijk einde voor de Mad Hatter te voorkomen, moet Alice terug in de tijd reizen. Alice ‘leent’ de Chronosphere, een tijdapparaat dat iedereen (inclusief de oude vijand, de nu verbannen Rode koningin) wil, en slingert zich terug naar het verleden. Daar vindt ze naast de levende schaakstukken een aantal oude bekenden zoals het witte konijn, de Cheshire Cat, Tweedledum & Tweedledee en het ei Humpie dumpie. Maar ook is daar een nieuwe tegenstander waar ze mee te maken krijgt, namelijk niemand minder dan de Tijd zelf. Kan Alice de race tegen de Tijd winnen, en daarmee het verleden veranderen?
Alice: Through the Looking Glass is vanaf 26 mei 2016 In de Nederlandse bioscopen te zien. De film duurt 113 minuten en is geregisseerd door James Bobin. in dit vervolg op Alice in Wonderland keert Mia Wasikowska terug als Alice, Johnny Depp als de Mad Hatter, Anne Hathaway als de White Queen en Helena Bonham Carter als de Red Queen. Daarnaast is er de Tijd zelf, een nieuwe rol gespeeld door Sacha Baron Cohen.