Tag: januari

  • Motiefgroep Schaken bij TATA Steel Chess 2012

    Motiefgroep Schaken bij TATA Steel Chess 2012

    op zaterdag 21 januari 2012 was de Motiefgroep Schaken – zoals gebruikelijk de afgelopen jaren – met een stand op het TATA Steel Chess 2012 aanwezig.

    Bijgaande een paar foto’s:

  • Win een Tafelmodel van het groot Rotterdam schaakspel

    Win een Tafelmodel van het groot Rotterdam schaakspel

    Tijdens de afgelopen Museumnacht in Rotterdam, op 6 maart 2010 werd in Rotterdam voor het schaakstukkenmuseum (in de kubuswoningen) het Groot Rotterdam Schaakspel gepresenteerd.

    Het groot Rotterdam Schaakspel werd tijdens de Museumnacht gepresenteerd als King Size Formaat, geschikt voor hotels, scholen en bedrijven om geplaatst te worden in de hal of op een binnenplaats.
    zie ook  Verslag onthulling Groot Rotterdam Schaakspel

    Thans is het Groot Rotterdam Schaakspel (in een gelimiteerde en genummerde oplage van 1000 exemplaren)
    op tafelformaat beschikbaar. Het tafelmodel is te koop voor 250 euro incl. BTW.
    Het King Size Formaat is overigens ook te koop, namelijk voor 2500 euro incl. BTW.

    Er zijn momenteel twee verkooppunten waar het Rotterdam Schaakspel
    Het Schaakstukkenmuseum
    Overblaak 94, 3011 MH Rotterdam
    www.schaakstukkenmuseum.nl
    schaakstukkenmuseum@hotmail.com

    Rotterdam Info
    Binnenwegplein, Coolsingel 195-197, 3012 AG Rotterdam
    www.rotterdam.info
    info@rotterdam.info

    Win een Rotterdam Schaakspel:

    De Schaaksite.nl zal in samenwerking met het Rotterdamse Schaakmuseum drie sets van dit Rotterdam Schaakspel (tafelmodel) verloten. Zie hiervoor: Tata Steel Chess: Win het unieke Rotterdam Schaakspel

  • Motiefgroep-leden bij schaakfeest in Bobby Fischer-huis in Ede

    Motiefgroep-leden bij schaakfeest in Bobby Fischer-huis in Ede

    door Joris Leijten

    Zondag 9 januari jl. werd in Ede bij Kunsthandel Simonis en Buunck een uniek schaakfeest georganiseerd. De kunsthandel is in vier panden gevestigd in de Notaris Fischerstraat in Ede.
    In elk pand worden kunstwerken van één bepaalde kunststroming verkocht. Het grootste pand is het zg. Fischerhuis, een rijksmonument en voormalig huis van ex-notaris Fischer. Frank Buunck (mede-eigenaar) is zelf een schaakverzamelaar en verkoopt regelmatig schilderijen en andere curiosa rondom schaken.
    Bij de opening van het Fischerhuis enkele jaren geleden wilde Frank Buunck deze laten openen door grootmeester Bobby Fischer. Maar dit lukte helaas niet. Vanaf die tijd loopt Frank Buunck met het idee om een schaakfeest te organiseren met schaken en kunst in zijn voor één dag omgedoopte “Bobby Fischerhuis”.

    Inmiddels is Bobby Fischer overleden. Aanleiding om nu een ‘Bobby Fischer Schaakfeest’ te organiseren was het 85e Lustrum van de Edense Schaak-vereniging, waar Frank Buunck zelf lid van is.

    Tussen de schilderijen in twee verschillende panden werd simultaan geschaakt door de jonge grootmeester Amish Giri op 33 borden en IM Hans Böhm op 18 borden.

    Hans Böhm leidde Giri in door hem vragen te stellen die door het publiek werden gesteld. Zo kwamen we te weten dat Giri nog in vwo 5 zit op de oude school van Jan Timman in Den Haag en dat Giri niet traint op vaste tijden.
    Alle schaakborden, waar op werd gespeeld, waren ‘historische’ schaakspelen van ivoor, been en hout die door Frank Buunck in zijn geheel op een veiling in Londen zijn gekocht. Van de meeste schaakspelen waren de stukken herkenbaar. Hans Böhm speelde met enkele spelen waarvan de stukken minder goed te onderscheiden zijn.

    Motiefgroep leden Jos van Raan (foto links ) en Leo Hovestad schaakten mee. Vele andere Motiefgroep leden bevonden zich in het publiek.
     

    Speciaal voor deze dag had Frank Buunck bovendien een 30 tal schaakschilderijen uit verschillende tijdsperioden uit zijn collectie tentoongesteld (zie cover deze Schaakkoerier). Veel van deze schilderijen en prenten zijn nog altijd te koop. Tevens stonden er in diverse vitrines nog meer bijzondere schaakspelen van onder andere Venetiaans glas en een bijzonder modern spel in goud en zilver dat bleek ontworpen voor de match van Fischer- Spaskky in 1972 te Reykjavik (zie foto’s).

    Er waren ook curiosa met Schaakmotief te koop. Na het schaakfeest is de schaakcollectie te koop in één van de bovenzalen van het Fischerhuis (enkele matroeska’s met een schaakstelling op hun buik, zie foto, oude schaakklokken en schilderijen etc.) Zeker een bezoekje waard.

    De dag was een groot succes en Frank Buunck heeft al aangekondigd hiervan een jaarlijks terugkerend evenement te maken en zijn Fischerhuis jaarlijks één dag om te toveren in een ‘Bobby Fischer schaakhuis’.

    Op http://www.simonis-buunk.nl trefwoord ‘schaak’ is een groot deel van de schaakcollectie te zien, inclusief toelichting.
    Speciaal voor deze gelegenheid heeft Simonis en Buunck een full-color kleurrijke verkoop Schaakschilderijencatalogus van 40 pagina met toelichting uitgegeven die voor € 7,50 te koop is en in zijn geheel nog op de site  http://www.simonis-buunk.nl te zien is.

  • Filateliebeurs Nieuw Loosdrecht 2010

    Filateliebeurs Nieuw Loosdrecht 2010

    door Nico van der Plas

    TELEURSTELLENDE  FILATELISTENBEURS VOOR SCHAAKVERZAMELAARS

    Het laatste weekend van januari is het standaard de auto richting Nieuw-Loosdrecht sturen om daarin de Pandahallen aan de Industrieweg  de filatelistenbeurs te bezoeken.

    Een paar jaar geleden schreven we al in de SK dat er weinig echt nieuwe schaakzaken te vinden waren, dat de prijzen niet echt laag waren en dat dat ook de bezoekers dat wisten te melden. Maar het blijft altijd toch iets hebben om in zo’n grote hal met gelijkgestemden te zijn.

    Ik ga er meestal om twee hoofdredenen naartoe. De eerste is om te kijken of ik nog wat kan vinden van het Staunton wereldschaaktournooi Groningen 1946 of handtekening van beroemde schakers en de tweede is om te kijken, wat er zoal te koop wordt aangeboden, tegen welke prijs en om bij de handelaren links en rechts te informeren wat hun zoal als trends zien, om daar vervolgens in onze halfjaarlijkse veiling op in te spelen

    Dit jaar (2010) was ik op zaterdag vertrokken. Aangekomen in Nieuw Loosdrecht werd ik naar een parkeerterreintje gestuurd wat door de sneeuw en modder redelijk onbegaanbaar was. Na een meter of 40 besloot ik maar om te keren, want ik had er geen vertrouwen in om daar te parkeren. Later hoorde ik dat aan het eind van de middag een aantal mensen op het terreintje inderdaad hebben vastgezeten.

    Binnengekomen ziet de hal er vertrouwd uit, is het er wat rustiger qua bezoekers dan in voorgaande jaren en heeft dat als groot voordeel dat je overal makkelijk bij kunt. De handel zal daar overigens anders over denken.

    Een rondje langs de niet gespecialiseerde handelaren (daar is schaken nog enigszins betaalbaar) leert dat er ten opzichte van wat ze vorige jaren hadden niet veel bijgekomen is. Nieuwe verzameltrends in de filatelie zien ze niet. Wel weten ze te melden dat de verzamelaar kritischer wordt met betrekking tot het aangeboden materiaal en ook vaker dan in het verleden zaken laat liggen omdat de prijs niet interessant is of omdat men liever doorzoekt naar een ander stuk dat beter in de verzameling past.

    Voor schaakverzamelaars blijft onze vereniging toch de aangewezen plek om wat moois te vinden voor de eigen verzameling. Dat de laatste jaren zelfs de handel op onze veiling te vinden is als koper zegt genoeg.

    Positieve uitspringer was dit jaar een vriendelijke Duitse handelaar die een meter of 5 ouderwets ingedeeld had  en waar nog wat te snuffelen en te zoeken viel. Verder jammer genoeg geen bekenden van de Motiefgroep en dus ook daarmee dus geen gezellig babbeltje kunnen maken.

    Conclusie:

    Leuk om te bezoeken al was het alleen maar om de sfeer en te zien wat er buiten onze vereniging op schaakfilatelie-gebied gebeurt……………maar blijf wel kritisch.

    In 2011 weer een update.

  • De Schaakkoerier 104, januari 2010

    De Schaakkoerier 104, januari 2010

    In nummer 104 van de Schaakkoerier  onder meer de volgende onderwerpen:

    • Agenda
    • Van de redactie
    • 14e BeNeFraLux / Contactdag op 24 oktober in Teteringen
    • Veilingresultaten 24 oktober in Teteringen
    • Schaakexpositie Woerden
    • Gelopen kaart met geschiedenis WOI
    • Schaakkaart uit WOI  met tekst aan achterzijde
    • Internationaal Schaaktoernooi Zinnowitz 1971
    • XIV Schaak- Olympiade te Leipzig 16-okt. – 9 nov. 1960
    • Herken vervalsingingen 1 (stempels)
    • Don Quichotterij
    • Schaakkunst op tv
    • Collectie inventarisatie van heer de Bock
    • Groningen 1946 (stempel inventarisatie)
    • Legpuzzels met Schaakmotief deel 1
  • Motiefgroep Schaken met stand op Corus-toernooi 2009

    Motiefgroep Schaken met stand op Corus-toernooi 2009

    door Henk Alberts

    Zoals gebruikelijk de laatste jaren, was ook dit jaar de Motiefgroep Schaken met een stand op het Corus-schaaktoernooi aanwezig. Dit jaar was op zaterdag 24 januari zelfs het voltallige bestuur aanwezig.

    Bijgaande een paar foto’s hiervan.

  • ‘Metamorphose III’ van Escher sinds 17 januari 2008 op Schiphol

    ‘Metamorphose III’ van Escher sinds 17 januari 2008 op Schiphol

    Op 16 januari 2008 is het schilderij ‘Metamorphose III’ van graficus Maurits Cornelis Escher verhuisd vanuit het Haagse hoofdpostkantoor aan het Kerkplein naar Amsterdam Airport Schiphol. Het achtenveertig meter lange schilderij is vanaf nu te zien achter de paspoortcontrole in Lounge 4. De luchthaven krijgt het schilderij voor een onbeperkte periode in bruikleen van TNT. “We zijn trots dat een werk van een van de beroemdste Nederlandse grafici op Schiphol komt te hangen”, aldus president Gerlach Cerfontaine. ”Met de komst van dit indrukwekkende schilderij van Nederlands beroemdste graficus wil Schiphol Nederlandse kunst laten zien in een internationale omgeving.”

    Escher (1898 – 1972) maakte het schilderij ‘Metamorphose III’ in 1968 in opdracht van de toenmalige PTT. De wandschildering op linnen heeft tot begin januari 2008 in de grote hal van het oude voormalige)hoofdpostkantoor op het Kerkplein in den Haag gehangen. Het ontwerpen en uitvoeren van het schilderij nam ongeveer zes maanden in beslag. Het kunstwerk was gebaseerd op ‘Metamorphose I’(1937) en ‘Metamorphose II’(1039/1940).

    Het kunstwerk ‘Metamorphose III’ toont in elkaar overvloeiende kleuren (rood, groen, zwart en wit) alsmede in elkaar overlopende motieven. Uit het woord Metamorphose (gedaante verwisseling) ontstaat een mozaïek van witte en zwarte vierkanten, die zich vervormen in rode en witte bloemkelken. Bijen veranderen in vissen, vissen in vogels en witte paarden in zwarte vogels. Zwarte vogels die uitgroeien tot driedimensionale blokken welke uitgroeien tot een stad aan de oever van een zee. De toren die in het water staat is tevens een stuk van een schaakspel, waarna het bord met zijn lichte en donkere vierkanten terug voert naar de letters van het woord metamorphose (als stratenplan), waarmee het verhaal begon.

    In zes stukken van acht meter is het schilderij van Den Haag naar Schiphol vervoerd. De montage en de verhuizing hebben een hele dag in beslag genomen en er moest een hoogwerker aan te pas komen om het kunstwerk op Schiphol te kunnen installeren. Het is overigens niet de eerste keer dat het schilderij werd gedemonteerd. Het schilderij dat oorspronkelijk op de muren van het oude hoofdpostkantoor in Den Haag bevestigd was, werd in 1990 voor een ingrijpende verbouwing van het postkantoor reeds van de muren ‘gepeld’ en daarna op een zestal panelen bevestigd. Sinds 1990 hebben deze panelen in het postkantoor gehangen. Nu in 2008 wordt het postkantoor tot een TNT Postwinkel omgebouwd. Het vloeroppervlak wordt hierdoor met de helft verkleind, zodat er geen plaats meer voor het kunstwerk was.

  • Schaaklegende Robert James (Bobby) Fischer overleden

    Schaaklegende Robert James (Bobby) Fischer overleden

    Reykjavik 17 januari 2008


    In IJsland is ex-wereldkampioen Bobby Fischer (64) overleden.
    Fischer werd geboren op 9 maart 1943 als Robert James Fischer geboren in Chicago. Hij leerde als zesjarige schaken. Een jaar later werd hij lid van een schaakclub. Zijn eerste wapenfeit was de Amerikaanse jeugdtitel in 1956. In 1958 veroverde hij als jongste speler ooit de Amerikaanse titel.


    In 1972 speelde Fischer in Reykjavik (IJsland) de “Match van de Eeuw” om het wereldkampioenschap tegen de toenmalige kampioen, Boris Spasski. Fischer verloor de eerste partij, kwam voor de tweede partij niet opdagen omdat de organisatoren niet aan zijn nieuwe eisen wilden voldoen, maar ging wel met een 2-0 achterstand verder. Hij won de derde partij en won de match vervolgens met 12½-8½. Zijn Elo-rating was toen 2780, iets eerder zelfs 2785, op dat moment de hoogste ooit door een speler behaald.
    De match in Reykjavik was niet zomaar een match tussen twee schakers, maar een prestigestrijd tussen de Sovjet-ideologie en die van de Verenigde Staten, uiteraard sterk onder invloed van de Koude Oorlog. De match veroorzaakte een grote schaakhausse in het westen.

    Fischer speelde daarna 20 jaar niet meer. Hij raakte in 1992 in opspraak toen hij een VN-boycot negeerde en tijdens de oorlog in voormalig Joegoslavië in Servië opnieuw een match speelde met de Rus Boris Spasski, zijn tegenstander in 1972. In 1992 speelde Fischer op een Servisch eiland een revanchematch tegen Spasski. Hij won met 10-5. Omdat er destijds VN-sancties tegen Servië golden die ook de sport betroffen, kwam de match hem op een arrestatiebevel van de Amerikaanse overheid te staan. In 2004 werd hij met een verlopen paspoort op de luchthaven in Tokio aangehouden. Fischer vocht zijn uitlevering aan en uiteindelijk nam IJsland hem op en kreeg hij de IJslandse nationaliteit. schaker van de eeuw.

Mis de nieuwsberichten van de Motiefgroep Schaken niet!

De Motiefgroep Schaken spamt niet!
Lees ons privacybeleid voor meer info.