
op zaterdag 21 januari 2012 was de Motiefgroep Schaken – zoals gebruikelijk de afgelopen jaren – met een stand op het TATA Steel Chess 2012 aanwezig.
Bijgaande een paar foto’s:





op zaterdag 21 januari 2012 was de Motiefgroep Schaken – zoals gebruikelijk de afgelopen jaren – met een stand op het TATA Steel Chess 2012 aanwezig.
Bijgaande een paar foto’s:




Tijdens de afgelopen Museumnacht in Rotterdam, op 6 maart 2010 werd in Rotterdam voor het schaakstukkenmuseum (in de kubuswoningen) het Groot Rotterdam Schaakspel gepresenteerd.
Het groot Rotterdam Schaakspel werd tijdens de Museumnacht gepresenteerd als King Size Formaat, geschikt voor hotels, scholen en bedrijven om geplaatst te worden in de hal of op een binnenplaats.
zie ook Verslag onthulling Groot Rotterdam Schaakspel

Thans is het Groot Rotterdam Schaakspel (in een gelimiteerde en genummerde oplage van 1000 exemplaren)
op tafelformaat beschikbaar. Het tafelmodel is te koop voor 250 euro incl. BTW.
Het King Size Formaat is overigens ook te koop, namelijk voor 2500 euro incl. BTW.
Er zijn momenteel twee verkooppunten waar het Rotterdam Schaakspel
Het Schaakstukkenmuseum
Overblaak 94, 3011 MH Rotterdam
www.schaakstukkenmuseum.nl
schaakstukkenmuseum@hotmail.com
Rotterdam Info
Binnenwegplein, Coolsingel 195-197, 3012 AG Rotterdam
www.rotterdam.info
info@rotterdam.info
Win een Rotterdam Schaakspel:

De Schaaksite.nl zal in samenwerking met het Rotterdamse Schaakmuseum drie sets van dit Rotterdam Schaakspel (tafelmodel) verloten. Zie hiervoor: Tata Steel Chess: Win het unieke Rotterdam Schaakspel

door Joris Leijten
Zondag 9 januari jl. werd in Ede bij Kunsthandel Simonis en Buunck een uniek schaakfeest georganiseerd. De kunsthandel is in vier panden gevestigd in de Notaris Fischerstraat in Ede.
In elk pand worden kunstwerken van één bepaalde kunststroming verkocht. Het grootste pand is het zg. Fischerhuis, een rijksmonument en voormalig huis van ex-notaris Fischer. Frank Buunck (mede-eigenaar) is zelf een schaakverzamelaar en verkoopt regelmatig schilderijen en andere curiosa rondom schaken.
Bij de opening van het Fischerhuis enkele jaren geleden wilde Frank Buunck deze laten openen door grootmeester Bobby Fischer. Maar dit lukte helaas niet. Vanaf die tijd loopt Frank Buunck met het idee om een schaakfeest te organiseren met schaken en kunst in zijn voor één dag omgedoopte “Bobby Fischerhuis”.
Inmiddels is Bobby Fischer overleden. Aanleiding om nu een ‘Bobby Fischer Schaakfeest’ te organiseren was het 85e Lustrum van de Edense Schaak-vereniging, waar Frank Buunck zelf lid van is.
Tussen de schilderijen in twee verschillende panden werd simultaan geschaakt door de jonge grootmeester Amish Giri op 33 borden en IM Hans Böhm op 18 borden.

Hans Böhm leidde Giri in door hem vragen te stellen die door het publiek werden gesteld. Zo kwamen we te weten dat Giri nog in vwo 5 zit op de oude school van Jan Timman in Den Haag en dat Giri niet traint op vaste tijden.
Alle schaakborden, waar op werd gespeeld, waren ‘historische’ schaakspelen van ivoor, been en hout die door Frank Buunck in zijn geheel op een veiling in Londen zijn gekocht. Van de meeste schaakspelen waren de stukken herkenbaar. Hans Böhm speelde met enkele spelen waarvan de stukken minder goed te onderscheiden zijn.

Motiefgroep leden Jos van Raan (foto links ) en Leo Hovestad schaakten mee. Vele andere Motiefgroep leden bevonden zich in het publiek.

Speciaal voor deze dag had Frank Buunck bovendien een 30 tal schaakschilderijen uit verschillende tijdsperioden uit zijn collectie tentoongesteld (zie cover deze Schaakkoerier). Veel van deze schilderijen en prenten zijn nog altijd te koop. Tevens stonden er in diverse vitrines nog meer bijzondere schaakspelen van onder andere Venetiaans glas en een bijzonder modern spel in goud en zilver dat bleek ontworpen voor de match van Fischer- Spaskky in 1972 te Reykjavik (zie foto’s).

Er waren ook curiosa met Schaakmotief te koop. Na het schaakfeest is de schaakcollectie te koop in één van de bovenzalen van het Fischerhuis (enkele matroeska’s met een schaakstelling op hun buik, zie foto, oude schaakklokken en schilderijen etc.) Zeker een bezoekje waard.


De dag was een groot succes en Frank Buunck heeft al aangekondigd hiervan een jaarlijks terugkerend evenement te maken en zijn Fischerhuis jaarlijks één dag om te toveren in een ‘Bobby Fischer schaakhuis’.
Op http://www.simonis-buunk.nl trefwoord ‘schaak’ is een groot deel van de schaakcollectie te zien, inclusief toelichting.
Speciaal voor deze gelegenheid heeft Simonis en Buunck een full-color kleurrijke verkoop Schaakschilderijencatalogus van 40 pagina met toelichting uitgegeven die voor € 7,50 te koop is en in zijn geheel nog op de site http://www.simonis-buunk.nl te zien is.

door Nico van der Plas
TELEURSTELLENDE FILATELISTENBEURS VOOR SCHAAKVERZAMELAARS
Het laatste weekend van januari is het standaard de auto richting Nieuw-Loosdrecht sturen om daarin de Pandahallen aan de Industrieweg de filatelistenbeurs te bezoeken.
Een paar jaar geleden schreven we al in de SK dat er weinig echt nieuwe schaakzaken te vinden waren, dat de prijzen niet echt laag waren en dat dat ook de bezoekers dat wisten te melden. Maar het blijft altijd toch iets hebben om in zo’n grote hal met gelijkgestemden te zijn.
Ik ga er meestal om twee hoofdredenen naartoe. De eerste is om te kijken of ik nog wat kan vinden van het Staunton wereldschaaktournooi Groningen 1946 of handtekening van beroemde schakers en de tweede is om te kijken, wat er zoal te koop wordt aangeboden, tegen welke prijs en om bij de handelaren links en rechts te informeren wat hun zoal als trends zien, om daar vervolgens in onze halfjaarlijkse veiling op in te spelen
Dit jaar (2010) was ik op zaterdag vertrokken. Aangekomen in Nieuw Loosdrecht werd ik naar een parkeerterreintje gestuurd wat door de sneeuw en modder redelijk onbegaanbaar was. Na een meter of 40 besloot ik maar om te keren, want ik had er geen vertrouwen in om daar te parkeren. Later hoorde ik dat aan het eind van de middag een aantal mensen op het terreintje inderdaad hebben vastgezeten.
Binnengekomen ziet de hal er vertrouwd uit, is het er wat rustiger qua bezoekers dan in voorgaande jaren en heeft dat als groot voordeel dat je overal makkelijk bij kunt. De handel zal daar overigens anders over denken.
Een rondje langs de niet gespecialiseerde handelaren (daar is schaken nog enigszins betaalbaar) leert dat er ten opzichte van wat ze vorige jaren hadden niet veel bijgekomen is. Nieuwe verzameltrends in de filatelie zien ze niet. Wel weten ze te melden dat de verzamelaar kritischer wordt met betrekking tot het aangeboden materiaal en ook vaker dan in het verleden zaken laat liggen omdat de prijs niet interessant is of omdat men liever doorzoekt naar een ander stuk dat beter in de verzameling past.
Voor schaakverzamelaars blijft onze vereniging toch de aangewezen plek om wat moois te vinden voor de eigen verzameling. Dat de laatste jaren zelfs de handel op onze veiling te vinden is als koper zegt genoeg.
Positieve uitspringer was dit jaar een vriendelijke Duitse handelaar die een meter of 5 ouderwets ingedeeld had en waar nog wat te snuffelen en te zoeken viel. Verder jammer genoeg geen bekenden van de Motiefgroep en dus ook daarmee dus geen gezellig babbeltje kunnen maken.
Conclusie:
Leuk om te bezoeken al was het alleen maar om de sfeer en te zien wat er buiten onze vereniging op schaakfilatelie-gebied gebeurt……………maar blijf wel kritisch.
In 2011 weer een update.


In nummer 104 van de Schaakkoerier onder meer de volgende onderwerpen:

door Henk Alberts
Zoals gebruikelijk de laatste jaren, was ook dit jaar de Motiefgroep Schaken met een stand op het Corus-schaaktoernooi aanwezig. Dit jaar was op zaterdag 24 januari zelfs het voltallige bestuur aanwezig.
Bijgaande een paar foto’s hiervan.




Reykjavik 17 januari 2008
In IJsland is ex-wereldkampioen Bobby Fischer (64) overleden.
Fischer werd geboren op 9 maart 1943 als Robert James Fischer geboren in Chicago. Hij leerde als zesjarige schaken. Een jaar later werd hij lid van een schaakclub. Zijn eerste wapenfeit was de Amerikaanse jeugdtitel in 1956. In 1958 veroverde hij als jongste speler ooit de Amerikaanse titel.
In 1972 speelde Fischer in Reykjavik (IJsland) de “Match van de Eeuw” om het wereldkampioenschap tegen de toenmalige kampioen, Boris Spasski. Fischer verloor de eerste partij, kwam voor de tweede partij niet opdagen omdat de organisatoren niet aan zijn nieuwe eisen wilden voldoen, maar ging wel met een 2-0 achterstand verder. Hij won de derde partij en won de match vervolgens met 12½-8½. Zijn Elo-rating was toen 2780, iets eerder zelfs 2785, op dat moment de hoogste ooit door een speler behaald.
De match in Reykjavik was niet zomaar een match tussen twee schakers, maar een prestigestrijd tussen de Sovjet-ideologie en die van de Verenigde Staten, uiteraard sterk onder invloed van de Koude Oorlog. De match veroorzaakte een grote schaakhausse in het westen.


Fischer speelde daarna 20 jaar niet meer. Hij raakte in 1992 in opspraak toen hij een VN-boycot negeerde en tijdens de oorlog in voormalig Joegoslavië in Servië opnieuw een match speelde met de Rus Boris Spasski, zijn tegenstander in 1972. In 1992 speelde Fischer op een Servisch eiland een revanchematch tegen Spasski. Hij won met 10-5. Omdat er destijds VN-sancties tegen Servië golden die ook de sport betroffen, kwam de match hem op een arrestatiebevel van de Amerikaanse overheid te staan. In 2004 werd hij met een verlopen paspoort op de luchthaven in Tokio aangehouden. Fischer vocht zijn uitlevering aan en uiteindelijk nam IJsland hem op en kreeg hij de IJslandse nationaliteit. schaker van de eeuw.

