Originele roman Walewein en het zwevende schaakspel op tentoonstelling in Utrecht | |
Van 23 februari t/m 3 juni 2018 wordt in het Museum
Catharijneconvent de tentoonstelling
Magische miniaturen gehouden.
Deze tentoonstelling toont minutieus geschilderde illustraties
(zogenoemde miniaturen) uit middeleeuwse handschriften. Daarop zijn in
vele heldere kleuren allerlei tot in detail uitgewerkte bloemen, dieren,
fantasiewezens, ridders en jonkvrouwen, en nog veel meer te zien.
En in de tentoonstelling worden middeleeuwse
handschriften uit wel vijftien verschillende Nederlandse collecties
samengebracht. Daaronder middeleeuwse handschriften en boeken uit de
Koninklijke Bibliotheek, uit het Rijksmuseum, uit Museum Meermanno en
uit de universiteitsbibliotheken van Utrecht, Groningen en Leiden.
Bijzonder voor de schaakverzamelaars is dat op deze tentoonstelling ook de roman Walewein en het zwevende schaakspel uit de Universiteitsbibliotheek van Leiden te zien is. Dit exemplaar is het enige nog bestaande volledige exemplaar van deze middeleeuwse ridderroman. Daarnaast bestaat er slechts een incompleet exemplaar van later datum in de universiteitsbibliotheek van Gent. |
|
De roman
Walewein en het zwevende schaakspel is geschreven door de
schrijvers Penninc en
Pieter Vostaert. Penninc
begon het boek rond 1250 en heeft de eerste circa 8000 versregels
geschreven. Men vermoedt dat Penninc, wat waarschijnlijk een
artiestennaam was iemand die kennelijk geregeld een tekort aan geld had,
vanwege gezondheidsredenen het werk niet kon afmaken. Pieter
Vostaert heeft de roman daarna
voltooid, namelijk door er nog zo’n 3300 verzen aan toe te voegen. Het
bewaard gebleven exemplaar is door een kopiist gedateerd op M CCC
ende L.
Dit laatste exemplaar van de roman Walewein en het zwevende schaakspel
is zelden voor het publiek te
zien. De laatste keer dat dit gebeurde was 5 jaar terug, in 2013 in
Leids stedelijk museum
De Lakenhal (aan de Oude Singel gelegen) in een tentoonstelling
Wereldschatten, met de ondertitel Van Cicero tot Erwin Olaf; Ontdek
de bijzondere collecties van de Universiteit Leiden. |
|
Bij die tentoonstelling uit 2013 hoorde ook een begeleidende boekje,
waarin het volgende over de roman Walewein en het zwevende
schaakspel geschreven werd:
“Dit beroemde manuscript in het Middelnederlands ligt opengeslagen op de
miniatuur met ridder Walewein die het zwevende schaakbord achtervolgt.
Volgens het verhaal volgt Walewein dit mysterieuze schaakbord nadat
koning Arthur zijn ridders had uitgedaagd het voor hem op te halen. De
miniatuur is opvallend door zijn rode achtergrond. Opmerkelijk is ook
het schaakbord zelf; het heeft 56 velden in plaats van 64. Dit is
mogelijk niet zozeer het resultaat van een fout van de tekenaar alswel
een vroege poging om perspectief te suggereren. Waarschijnlijk was de
miniatuur oorspronkelijk geheel ingekleurd; her en der zijn nog resten
van andere kleuren te ontdekken. De tekst op de rechterpagina opent met
een met fijn penwerk versierde letter.”
(Zie
artikel uit 2013)
|
|
De tentoonstelling in Utrecht is een goede kans om
dit laatste exemplaar te gaan bekijken. En het boek ligt nog ook nog
eens open op de pagina van met het miniatuur van het zwevende schaakspel
(afbeelding boven).
|
|
Overigens zien we dit zwevende schaakspel ook
afgebeeld in het Koopmanshuis in het Archeon in Alphen aan de Rijn (zie
daarvoor de onlangs verschenen
‘Reisgids voor schaakliefhebbers’ van de hand van Rob Spaans.) En in
1966 is er een Nederlandse
postzegel verschenen voor deze middeleeuwse roman (in een serie
over Nederlandse literatuur). Echter op die postzegel was, om welke
reden dan ook, nog slechts Walewein te zien en was het zwevende
schaakspel dat rechts boven de ridder te zien zou moeten zijn er
simpelweg ‘afgeknipt’. |