De oudste schaakfoto in Leiden
Op
25 mei 2003 stelde Willem Broekman in wat hij noemde "de komkommertijd op
de site van de SV Promotie" de vraag wat de oudste foto met als onderwerp
schaken was. Hij kan nooit beseft hebben wat hij met deze vraag zou losmaken.
Omdat het gegeven antwoord, een "foto" van het First American Chess
Congress, New York 1857 aangedragen door Ruurd Kunnen, mij niet beviel, ging ik
eens op zoek in mijn uitgebreide boekenverzameling. Dit leverde onderstaande
foto 1 op, met als bijschrift " In 1840 fotografeerde Fox Talbot twee
schakers en liet daarmee een van de eerste in Groot Brittanië vervaardigde
Daguerreotype na. De pionier van de fotografie is er schitterend in geslaagd de
spanning vast te leggen die er tijdens een partij ontstaat."
Later
dook er ook nog een tweede foto op, zie rechter-afbeelding, foto 2. Martien de
Bock vond in nog een ander boek deze tweede foto. Ook hier was de gegeven
datering 1840.
Overigens
was de datering 1840 inmiddels al wat twijfelachtig geworden. Er doken ook
allerlei andere jaartallen op, zoals;
-
1845 ; achterop een ingelijste kopie, Prentenkabinet Leiden
-
1846 ; achterop een ansichtkaart "The Chess Players 1846"
-
en heel vaak; "Fox Talbot, calotopie 1842-1850"
Maar
ook was er een ander interessant feit opgedoken; foto 1 bleek zich in Nederland
te bevinden en wel in het Prentenkabinet van de Universi-teit Leiden, thans
onderdeel van de Universiteitsbibliotheek Leiden.
Redenen
genoeg dus om eens met een aantal vragen naar het Prentenkabinet in Leiden af te
reizen. Dit met vragen als hoe kwam deze foto nu in Leiden terecht? Wat is het
correcte jaartal (1840 – 1842 – 1845 – 1846 – 1850)? En hoeveel
verschillende foto's zijn er nu eigenlijk? En natuurlijk hoop je de originele
foto te zien en zo mogelijk in handen te houden.
Om
met dat laatste te beginnen; de originele foto ligt heel diep in een gekoelde
kluis en daar blijft hij ook. Zien; nee dus. In je handen houden; uitgesloten!
Hoe
kwam het Prentenkabinet aan haar foto? Eigenlijk heel eenvoudig. Eind januari
1967 ontving het prentenkabinet een brief uit Silver Spring, Maryland, USA,
waarin uit naam van de erven van Talbot aan een geselecteerde groep musea en
'institutes of higher learning' het aanbod werd gedaan om uit de persoonlijke
collectie van W.A.F Talbot een aantal foto's te kopen. Dit met als doel om het
werk van Talbot wereldwijd voor een zo groot mogelijk publiek toegankelijk te
maken.
Afhankelijk
van wat een Museum of instituut reeds bezat aan foto's kreeg zij de mogelijkheid
om een set van 3 tot 15 foto's (periode 1842 – 1850) te kopen.
[
In 1953 was het Prentenkabinet Leiden als eerste openbare instelling in
Nederland begonnen om naast prenten en tekeningen ook foto's te gaan verzamelen
en exposeren. Het prentenkabinet bezat en bezit een rijke verzameling foto's
geselecteerd op hun kracht als uitdrukkingsmiddel van een tijd en op hun waarde
als individueel kunstwerk. ]
Het
Prentenkabinet ging op het aanbod van de erven van W.A.F Talbot in en verwierf
daarmee een aantal foto's waaronder onder meer "de Chess Players" en
"Calvert Jones in the cloisters at Lacock Abbey" beide van de hand van
Talbot.
[
William Talbot, voluit William Henry Fox Talbot (1800–1877), Brits Filosoof, Egyptoloog, natuur- en
scheikundige, was een belangrijke pionier van de fotografie. Als archeoloog was
hij bovendien één van
Talbot
maakt het oudste bekende foto-negatief in de zomer van 1835, een plaatje van een
raam in zijn huis in Lacock Abbey (Thans bevind dit negatief zich in de
collectie van het Science Museum in
het National Museum of Photography, Film and Television in Bradford. Talbot
presenteerde zijn uitvinding in een bijeenkomst van de Royal Society op 31
januari 1839, welke datum thans gezien wordt als de officiële geboorte van de
fotografie. Er is een museum over zijn werk in Lacock Abbey in een 15e
eeuws klooster. Zie ook www.r-cube.co.uk/fox-talbot/
]
Als
details heeft het Prentenkabinet nog bij haar foto vermeld staan:
"Calotopie, +1845, zoutdruk." Verder werd mij daarbij verteld
dat de kleur van de originele foto niet, zoals ik zelf verwacht had, in
zwart-wit was, doch dat deze bruin is. De bibliothecaresse vertelde mij verder
nog dat met +1845 een periode van plus of min 5 jaar bedoeld wordt; dus
tussen 1840 en 1850. Voor een exacte datering brengt ons dat dus niet veel
verder. Toch waren er in de uitgebreide boekencollectie van het Prentenkabinet
wel een paar andere aanknopingspunten voor een nadere datering. Zo is bekend dat
één van beide personen op de foto, de man zonder de hoge hoed, de Fransman
Antoine François Claudet is. Talbot had in ieder geval in de periode herfst
1842 tot zomer 1844 zeer intensief contact met Antoine Claudet. En er is meer.
Algemeen wordt aangenomen dat de foto's zijn gemaakt zijn in de studio van
Claudet. En van die studio van Claudet is bekend dat deze in juni 1841 geopend
werd in de Adelaide Gallery in Londen. Deze studio was daarmee de tweede
Daguerreotype-studio in Londen, want in maart 1841 opende de Engelsman Richard
Beard de eerste studio. Gevoegd bij de vermelding dat Talbot vooral in de
periode 1842-1850 zijn foto's gemaakt heeft, doet aannemen dat een datering van
1842 - 1844 het meest waarschijnlijke is voor de oudste schaakfoto(s). In ieder
geval is een datering van 1840 of 1841 niet erg aannemelijk in deze.
Daarnaast
heb ik ook in een paar boeken vermeld zien staan bij een foto "één foto
uit een aantal studies (foto's) van de Chess Players." Gesuggereerd wordt
dus dat er een groter aantal verschillende foto's geweest moeten zijn. Echter
duiken tot nu toe in de veelheid van boeken steeds slechts de twee eerder
afgebeelde types op. Wel zijn er van beide de nodige exemplaren / afdrukken
bekend. De techniek die Talbot gebruikte was in wezen dan ook niet anders dan
die van heden ten dagen; Hij maakte een foto, daardoor had hij dan een negatief,
een zogenoemd calotype (talbotype), en van dit negatief werden vervolgens naar
believen afdrukken (foto's) gemaakt, die verkocht werden aan belangstellenden.
In één van de boeken zag ik een lijst van verkochte aantallen in de periode
1843-1846, met daarop soms wel 1700-1800 exemplaren per foto. En hoewel niet op
die lijst, ook van de beide foto's van de Chess Players zullen er wel de nodige
afdrukken geweest zijn. De bibliothecaresse vertelde mij dat er toch zeker wel
zo'n 7 tot 10 exemplaren (van beide foto's samen) bekend zijn.
En
een andere leuke vraag die opdook was wat betaal je nu voor zo'n foto? Wat het
Prentenkabinet in 1967 voor haar foto betaald heeft, weet ik niet. Wel bleken
uit een knipselmap van het Prentenkabinet dat er in latere jaren meerdere foto's
bij Sothebys Londen geveild zijn;
-
lot 114, 24 mei 1973 (onbekend welke foto dit exact was)
Inzet ₤300/600 Opbrengst ₤720
Vermeld
wordt hierbij nog: "The Chess Players, 1843. This
composition differs from the Chess Players sold in these rooms, lot 314, 21
december 1971." Het lot uit 1973 werd verkocht aan een Amerikaanse
verzamelaar, waarschijnlijk
Harry
Lunn of Larry Schaap wist men mij te vertellen.
-
lot 78, 25 april 1986 (foto 1) Inzet
₤600/1000 Opbrengst
₤638
En
na het verwerven van de foto door het Prentenkabinet, in 1967, is deze
afbeelding ook een aantal malen gebruikt om "het werk van Talbot voor een
zo groot mogelijk publiek toegankelijk te maken." Zo zijn in ieder geval de
volgende uitgaven bekend;
1.
bewijs van lidmaatschap van de Schaaksociëteit Palamedes
2.
vouwblad als reclame voor de Schaaksociëteit Palamedes
(De
Schaaksociëteit Palamedes, gesitueerd in het Witte huis in Oestgeest, werd in
oktober 1967 door de schaakvereniging LSG opgericht. Het ging echter niet goed
en reeds in 1971 ging Palamedes weer ter zielen.)
3.
ingelijste kopie uitgegeven door het Prentenkabinet (was te zien op de
contactdag te Bennekom, opgehangen door Martien de Bock.)
4.
en wie weet er nog meer voorbeelden ???????