Queen Arthur, opera op het schaakbord
door Joris Leijten en Henk Alberts |
|
De openlucht opera Queen Arthur van
Stichting GO! werd in september drie keer gespeeld in Arnhem,
Geestmerambacht
in Alkmaar en Naarden. In de aankondiging (hiernaast) zagen we al dat
het verhaal
met schaakstukken gepresenteerd wordt. Wel heeft Joris nog geprobeerd
deze beginopstelling (met Paard en Loper verkeerd om opgesteld)
te laten corrigeren, maar tevergeefs.
Henk Alberts, Joris Leijten en Jan Bulk bezochten de voorstelling op een
zeer zonnige zondagmiddag 24 september in Naarden op een ravelijn in de
gracht. En nadat Jan Bulk de
stukken op het bord hoogstpersoonlijk had rechtgezet (het stond zo
slordig verklaarde hij) kon de opera beginnen.
|
|
De koorleden komen met een aantal schaakvaandels met een wapen met zowel
een halve schaakkoning als koningin (het logo van de voorstelling) het
toneel op. Dit onder het zingen van de dans van de ridders (uit Romeo en
Julia). Dit toneel bestaat vooral uit een schaakbord met daarboven een
baldakijn. En daarbij is de helft van de koorleden (pionnen) wit gekleed
en de andere helft zwart. Verder hebben beide kleuren een aantal (3!?)
schaakpaarden. En er zijn de hoofdrolspelers King Arthur, Koningin
(Dame) Guinevere en de Ridder Lancelot.
|
|
|
|
De opera Queen Arthur vertelt – naar eigen zeggen – het echte verhaal
van Koning Arthur (van Engeland), welke na een avontuur met de boze heks
Morgana niets meer van vrouwen moet hebben en alleen nog maar op mannen
(Ridder Lancelot) valt. Vandaar de titel van de opera: Queen Arthur.
Maar ondertussen is er (nog) geen troonopvolger en is het Britse
koningshuis dus in gevaar. En het is aan Merlijn de tovenaar (volledig
in het wit gekleed) om in een ingewikkeld schaakspel zijn eeuwige
tegenstander de zwarte hekst Morgana te verslaan en om daarmee het
Britse koningshuis te redden. |
De muziek in de Opera
Queen Arthur is
samengesteld uit die van bekende opera’s van Mozart, Verdi, Beethoven en
Puchine, welke gezamenlijk het verhaal vertellen van de bekende
middeleeuwse legende van King Arthur. Dit met heel bekende
Operafragmenten
zoals bijvoorbeeld La Donna e Mobile, het duet van de parelvissers en
het Triomfkoor uit Aida. Daarbij zijn het merendeel van de 150 artiesten
en medewerkers van amateur zangkoren uit het hele land. De sollisten en
orkestleden zijn wel professionals en zij spelen de 4 hoofdpersonages
King Arthur (Frans
Fiselier) Koningin
Guinevere (Ingrid
Stijsiger), Ridder
Lancelot (Jeroen
Bik),
en de verteller
Merlijn de tovenaar (Henri
Kalb.)
|
|
Schaakstellingen worden er op het grote schaakbord niet opgevoerd. Maar de verteller, tovenaar Merlijn, schaakt op het podium tussen de bedrijven door tegen zijn onzichtbare tegenstander Morgana en ondertussen geeft hij zijn commentaar op het spel en vertelt hij het verhaal. En in dit verhaal komen de nodige schaakhints naar voren zoals bijvoorbeeld “Deze zet had ik niet verwacht”, King Arthur staat nu in een patstelling”, de vlag van King Arthur is bijna gevallen.” | |
|
|
Er volgt een ridder-toernooi waarbij er tussen de verschillende ridders en paarden een touwtrekwedstrijd gehouden wordt. Hierbij raakt Ridder Lancelot door een list van Morgana zwaar gewond en ligt dan een acte lang leven-loos op een veldbed op het toneel. Maar hij wordt gered door een drankje van Merlijn en dan zingen Arthur en Lancelot samen het duet van de parelvissers en komt alles weer goed.
Parallel aan de opera is er de partij die Merlijn de tovenaar op een bord aan de rand van het toneel tegen zijn onzichtbare tegenstander Morgana speelt. En wij als schakers keken uiteraard met meer dan gemiddelde belangstelling naar de stelling die Merlijn op het bord toverde. Een bijzondere partij waar aanvankelijk zwart een aantal zetten achter elkaar deed en daarbij dan een aantal witte pionnen van het bord sloeg. Maar daarna mocht wit weer wat meer zetten doen, keerden de kansen en verdwenen er meer en meer zwarte stukken van het bord. De partij werd steeds onbegrijpelijker en onheilspellender en verliep zichtbaar met een aantal onreglementaire zetten. |
Onderstaand ziet u de slotstelling: zwart staat maar liefst 3 keer
schaak en wit staat ook nog één keer schaak.
Bij “het schaakspel” op het grote bord (de opera) in het verhaal van
Queen Arthur wint op het einde de witte partij ( King Arthur), wordt
Koningin
Guinevere
zwanger (ook weer door een drankje van Merlijn!?) van ridder
Lancelot, wordt het
Britse koningshuis gered en
leven ze allemaal nog lang en gelukkig. Maar wie er na alle
onreglementaire zetten de partij op het bord van Merlijn won bleef
onduidelijk. (En misschien was dat wel bedoeld als de symboliek van de
eeuwige strijd tussen wit en zwart.) |
|
In ieder geval beëindigt Merlijn de opera met de kreet ‘Game,
Al met al een geslaagde en drukbezochte voorstelling waarvan het jammer
is dat waarschijnlijk maar weinig mensen van de Motiefgroep hem gezien
hebben. |