Middeleeuwse tuinen in Rijksmuseum van Oudheden
door
Henk Alberts |
|
Het Rijksmuseum van Oudheden (RMO) in Leiden is in Nederland het
Rijksmuseum voor de middeleeuwen. Je zou je dus in de collectie van dit
museum ook de nodige schaakstukken verwachten. Dit zeker als je ziet wat
er in andere musea en op middeleeuwse kastelen over deze periode op het
gebied van schaken te vinden is. Echter tot nu toe had ik daar nog nooit
iets van gezien. En ik had ook al eens in de elektronische collectie op
internet op termen als ‘schaken’, ‘schaakspel’ of ‘schaakstuk(ken)’
gezocht, maar dat gaf helaas 0,0 als resultaat. |
|
Dus was ik heel plezierig verrast en verbaasd, toen ik (tijdens de
opening van) de tentoonstelling middeleeuwse
tuinen in het Rijksmuseum van Oudheden
ineens een veelheid aan schaakzaken mocht aantreffen. Deze
tentoonstelling is te zien van 3 mei tot en met 1 september 2019 en het
betreft een grote
tentoonstelling met ruim 200 objecten.
er herbaria en verluchte boeken met oosterse en westerse bloemmotieven
en gedroogde planten. Maar u treft er ook middeleeuwse gereedschappen,
een opgegraven gieter, zaden en veertjes, valkenkapjes, schaakstukken,
medicijnpotten muziekinstrumenten, tegeltableaus en servies met
bloemmotieven aan.
De verschillende typen middeleeuwse tuinen krijgen op de expositie elk
een eigen ‘kabinet.’ De tentoonstelling begint met een moestuin (waar
men groente zoals kool een peen e.d. kweekte om als moes op te eten
(vergelijk ‘appelmoes’) met middeleeuwse gieters en een duimgieter. Na
de moestuin volgen de kruidentuin en de siertuin, het besloten hof, de
lusthof, het liefdeshof en de ‘religieuze’ hortus conclusus voor de
uitverkoren Maria en Jezus Christus in de rol van ‘tuinman.’ En de
tentoonstelling eindigt uiteindelijk bij de paradijstuin. Wist u dat ons word paradijs is afgeleid van het Oud-Perzische woord ‘pairidaeza’, dat zoiets als omheinde tuin betekent. Zowel in de koran als in de bijbel is het paradijs beschreven als een tuin met eeuwig stromende rivieren, groenblijvende planten en dier en mens in harmonie. |
|
Maar voor ons als schakers is op deze tentoonstelling vooral de
liefdestuin het Paradijs.
Uit de begeleidende tekst bij de tentoonstelling geef ik het volgende
citaat:
“Veel middeleeuwse bordspellen zijn zeer geschikt om buiten te spelen,
zoals triktrak en schaken. Het schaakspel was vaak een aanleiding, of
smoes, om je langdurig met één persoon te kunnen afzonderen.
Schaakstukken worden regelmatig bij opgravingen gevonden, vaak op
locaties van (voormalige) kastelen, maar ook op plekken in de stad.”
En hier vinden we in een en dezelfde vitrine (afbeelding) zomaar ineens:
+
5 ivoren schaakstukken
+ een benen schaakpaard
+ een houten schaakstuk
(1550-1600) opgegraven
+ een speelbord (1600-1650)
opgegraven bij de |
|
Ik heb op internet proberen na te gaan wanneer deze – mij tot nu toe
onbekende – schaakstukken opgegraven zijn.
Slechts
het
benen schaakpaard kon ik terugvinden.
Dit schaakstuk werd aangetroffen bij stadsarcheologisch onderzoek dat in
1969 in Amsterdam plaatsvond bij de Olofskapel nabij de voormalige
Olofspoort. Het schaakstuk bevond zich in de grachtvulling die afkomstig
was uit de periode 1375-1425. Vandaar dat het stuk gedateerd wordt als
zijnde afkomstig uit dezelfde periode. Hiermee behoort dit schaakpaard
tot de oudst bekende schaakstukken in Nederland. Opvallend is ook de
abstract vorm van het schaakstuk. Hiermee sluit dit schaakstuk aan op de
sterk gestileerde Arabische traditie. Het schaakstuk, gesneden uit been,
betreft een paard. De vorm bovenaan stelt het hoofd van het paard voor
en de drie evenwijdige inkepingen duiden op het dragen van een schild.
Verder verwijzen de verticale lijnen beneden naar de plooien van een
toernooikleed. |
|
Van de 5 ivoren schaakstukken gevonden |
|
Van het houten schaakstuk (1550-1600) opgegraven bij de nieuwe
Herengracht in Amsterdam neem ik aan dat het stamt uit een van de vele
uit de grachten opgegraven
sliblagen. Slib werd in dit gebied in het verleden veel gebruikt ter
ophoging van de kades. En anders kan het houten schaakstuk stammen uit
een noodopgraving welke
hier af en toe bij funderingswerkzaamheden nodig geweest zijn. Bij die
nood-opgravingen werd dan veelal een oude beerput leeg gehaald.
|
|
Maar ook de literatuur komt in de tentoonstelling uitgebreid aan bod.
Daarmee
is het volgende schaaktechnische object op de tentoonstelling een boek.
We vinden in de tentoonstelling een afbeelding van schaken in de
Perzische tuin (1556-1565) en het hierbij afgebeelde boek – geleend uit
de universiteitsbibliotheek Leiden – met een afbeelding van Tristan en
Isolde schakende in de liefdestuin. Hierbij een paar citaten van
begeleidende teksten bij de tentoonstelling:
Middeleeuwers waren gefascineerd door de tuin als oord van liefde, waar
geliefden elkaar - in het geheim - konden ontmoeten en zich
terugtrekken. De liefdestuin, van de rest van de wereld afgezonderd,
zagen zij als de plek voor een schaakspel, voor muziek en dans, een
gestolen kus en het liefdesspel zelf.”
“De
tuin is in de middeleeuwse literatuur de plek om neer te zitten of
liggen met je geliefde. Tuinen zijn plaats van akte voor ontmoetingen
met onmogelijke liefde, zoals bij Tristan en Isolde, of een gedroomde
geliefde, zoals in de gedichten van Hafiz. Ook officiële paren, zoals
koningskoppels in de Perzische Shanama (Boek der Koningen), worden
beschreven en afgebeeld in een liefleke tuin, zittend op tapijten, goed
voorzien van eten, drinken en muziek.” |
|
Het verhaal van Tristan en Isolde schakend in de liefdestuin is een
literaire thema, dat in
boeken maar ook op trippen (overschoenen) te zien is. De tentoonstelling
toont ook nog een unieke leren snip die in 1979 in de binnenstad van
Leiden, nabij de Boterwaag, gevonden werd. Want bij graafwerkzaamheden
voor de aanleg van een rioolsleuf werden verscheidene laat- en
postmiddeleeuwse ophogings- en afvallagen aangesneden en werden talrijke
vondsten gedaan. Daarbij werd de leren snip in een ‘verrommelde’ berg
uitgegraven grond gevonden. Een dergelijke vondst wordt door archeologen
een 'losse vondst' genoemd, hetgeen wil zeggen dat een object los van
zijn vondstcontext is aangetroffen en daardoor niet direct in verband
gebracht kan worden met de overige artefacten of aanwezige grondsporen.
Het leren trippenblad wordt gedateerd op circa 1400. |
|
en bijzonder detail: de trip ligt in een vitrine met een paar pullen,
want “afbeeldingen van minnende
paren in de tuin tonen meestal een karaf, glazen of een bierpul: kussen
maakt dorstig.” |
De driehoekige trip is rijk versierd. De centrale voorstelling bestaat
uit geliefden Tristan en Isolde aan weerszijden van een schaakbord (met
maar 16 velden). Op de voorgrond bevindt zich een waterput en op de
achtergrond een boom. En naast
Dergelijke trippen werden meer in Holland gevonden. Ze vormden de
bovenbladen van laatmiddeleeuwse slippers, een schoeiseltype dat, zo
blijkt uit talrijke icono-grafische bronnen, vooral door vrouwen
gedragen werd. De bovenbladen kunnen met verschillende voorstellingen
versierd zijn, zoals fabeldieren, afbeeldingen van een bruid en
bruidegom, of voorstellingen met de boomgaardscène uit de roman van
Tristan en Isolde, waarvan sprake is bij dit exemplaar uit Leiden. Men
vermoedt dat dergelijk rijk versierde trippen door de bruidegom als
huwelijksgift aan de bruid werden geschonken. Bekend is ook dat in
verschillende steden door het bruidspaar schoenen aan de bruiloftsgasten
werden geschonken. Bij de tentoonstelling hoort ook het boekje ‘Middeleeuwse tuinen – aardse paradijzen in oost en west, 1200-1600’. (96 pagina’s, full colour, prijs: € 12,50.) Dit boekje is gemaakt onder redactie van Annemarieke Willemsen, conservator collectie Nederland middeleeuwen van het Rijksmuseum van Oudheden. En dit tentoonstellingsboekje is voor ons schakers nog een extra toegift met een hoofdstuk ‘schaken in de tuin’ en met een aansluitend hoofdstuk ‘Tristan en Isolde in de boomgaard. Dit laatste hoofdstuk met een afbeelding van het boek waarin Tristan en Isolde in de liefdestuin zitten te schaken, alsmede met een verwijzing naar een trip (de overschoen, aanwezig in de tentoonstelling), waarop ditzelfde te zien is.
En de hoop is natuurlijk dat we in de nabije toekomst meer
(middeleeuwse) schaakobjecten in het RMO gaan aantreffen. |